Zadzwoń: 58 340 41 10 | E-mail: sekretariat@.archiwum..archiwum.pcen.gda.pl Akredytacja Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr 74/2020 z dnia 12.08.2020r.
Solidarni z Ukrainą 70-lecie CEN w Gdańsku
Pomorskie.eu Pomorskie w Unii

Chemiczny wulkan

Kształt wulkanu jest inspiracją do rozmowy o bryłach wprowadzamy pojęcie stożka jako bryły. Uczniowie sami zwijając kartkę w celu dopasowania jej do wysokości przyciętej butelki analizują stosunek średnicy podstawy i wysokości stożka. Uczniowie stawiają hipotezy i je weryfikują poprzez obserwację reakcji chemicznej, która zachodzi dość gwałtownie. Uwięzione przez detergent, produkty reakcji zaskakują efektem.

Nauczyciel pokazuje uczniom slajd z wulkanem

Wulkan ma kształt stożka zazwyczaj jest koloru ciemnoszarego bo gorąca  lawa ma kolor czerwony, a jak zastyga to jest brązowa, czarna i posypana szarym popiołem.  Na górze wulkanu jest otwór zwany kraterem.

Na stoliku pomocniczym są zgromadzone zestaw na 1 zespół : rękawiczki jednorazowe, nadmanganian potasu w kryształkach, woda utleniona 3%, łyżeczki, karki gładkie przycięte w kwadrat o boku 20 cm, nożyczki, słomka, butelka plastikowa  przecięta na dwie części ( stożkową z wlotem i prostą z dnem), talerz,

Przygotować  z papieru ubranko na odciętą górną część butelki. Macie do dyspozycji kartkę - kwadrat o boku 20 cm.  Tak złóżcie i przytnijcie kartkę by powstał z niej stożek, ale nie zapomnij o kraterze czyli otworze na szczycie stożka musi mieć wielkość wlotu do butelki!  Ubranko należy pokolorować .

Badacze zakładają rękawiczki jednorazowe

Na plastikowy talerzyk postawić kubeczek. Do połowy kubeczka  nalać wody utlenionej, dodać  3 krople płynu do mycia naczyń. Odciętą górną częścią butelki  przykryć kubeczek. Nałożyć przygotowaną makietę wulkanu., .

Podajcie sprawozdawcy każdy badać podje odpowiedź na pytanie : Co się stanie jak wsypiemy kryształki  ?

Czas sprawdzić kto miał rację - Przez krater wulkanu należy wsypać o,5 łyżeczki nadmanganianu potasu.

Sprawozdawca

Materiały:

Co przyniósł badacz1?…………………………………………………..

Co przyniósł  badacz 2?……………………………………………………

Co przyniósł badacz 3 ?………………………………………………

Zapisz kolejne kroki  zespołu prowadzące do erupcji wulkanu

1 krok Jak połączyliśmy ………………………………….. ………………………

to powstało ………………………………………………………………………

2 krok Jak …..……………………………………………………………

to powstało ………………………………………………………………………..

3 krok Jak ………………………………………………………………………………

to……………………………………………………………………………………..

4 krok……………………………………………………………………………………

to…………………………………………………………………………………………