Nauczyciel pokazuje uczniom slajd z wulkanem
Wulkan ma kształt stożka zazwyczaj jest koloru ciemnoszarego bo gorąca lawa ma kolor czerwony, a jak zastyga to jest brązowa, czarna i posypana szarym popiołem. Na górze wulkanu jest otwór zwany kraterem.
Na stoliku pomocniczym są zgromadzone zestaw na 1 zespół : rękawiczki jednorazowe, nadmanganian potasu w kryształkach, woda utleniona 3%, łyżeczki, karki gładkie przycięte w kwadrat o boku 20 cm, nożyczki, słomka, butelka plastikowa przecięta na dwie części ( stożkową z wlotem i prostą z dnem), talerz,
Przygotować z papieru ubranko na odciętą górną część butelki. Macie do dyspozycji kartkę - kwadrat o boku 20 cm. Tak złóżcie i przytnijcie kartkę by powstał z niej stożek, ale nie zapomnij o kraterze czyli otworze na szczycie stożka musi mieć wielkość wlotu do butelki! Ubranko należy pokolorować .
Badacze zakładają rękawiczki jednorazowe
Na plastikowy talerzyk postawić kubeczek. Do połowy kubeczka nalać wody utlenionej, dodać 3 krople płynu do mycia naczyń. Odciętą górną częścią butelki przykryć kubeczek. Nałożyć przygotowaną makietę wulkanu., .
Podajcie sprawozdawcy każdy badać podje odpowiedź na pytanie : Co się stanie jak wsypiemy kryształki ?
Czas sprawdzić kto miał rację - Przez krater wulkanu należy wsypać o,5 łyżeczki nadmanganianu potasu.
Sprawozdawca
Materiały:
Co przyniósł badacz1?…………………………………………………..
Co przyniósł badacz 2?……………………………………………………
Co przyniósł badacz 3 ?………………………………………………
Zapisz kolejne kroki zespołu prowadzące do erupcji wulkanu
1 krok Jak połączyliśmy ………………………………….. ………………………
to powstało ………………………………………………………………………
2 krok Jak …..……………………………………………………………
to powstało ………………………………………………………………………..
3 krok Jak ………………………………………………………………………………
to……………………………………………………………………………………..
4 krok……………………………………………………………………………………
to…………………………………………………………………………………………