Zadzwoń: 58 340 41 10 | E-mail: sekretariat@.archiwum..archiwum.pcen.gda.pl Akredytacja Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr 74/2020 z dnia 12.08.2020r.
Solidarni z Ukrainą 70-lecie CEN w Gdańsku
Pomorskie.eu Pomorskie w Unii

Substancja wskaźnikowa odpowie na pytanie kwaśny czy zasadowy

Spotkanie z substancjami o różnym pH wywołuje u uczniów zadowolenie i zaciekawienie, dlatego przed nauczycielem wyzwanie by w jak najprostszy sposób wyjaśnić pojęcie środowisko kwaśne , środowisko zasadowe i środowisko obojętne. Kompetencje matematyczne kształcone na tym spotkaniu to wykorzystanie kratki do odmierzenia 1 cm i 2 cm oraz wykorzystanie cylindra miarowego do odmierzenia 3 ml. Zwracamy uwagę uczniów na jednostki miar. Etykiety na kubeczkach wdrażają uczniów w procedurę doświadczalną - znakowanie prób.
odczyn

Nauczyciel przygotowuje na stoliku pomocniczym materiały do doświadczenia

6 szt kubeczki przezroczyste ( w każdym inna substancja: soda, szampon, proszek do prania,cola, woda, cytryna), kartka w kratkę, taśma klejąca, nożyczki, liść kapusty czerwonej, szklanka, słomka, cylinder miarowy

Dla koordynatora

Niektóre substancje zmieniają swoje zabarwienie w zależności od środowiska w którym się znajdują.  Dziś poznamy jedną z nich – wyciąg z czerwonej kapusty.

Pół liścia czerwonej kapusty nożyczkami potnij na cieniutkie paseczki wprost do szklanki.  Gdy  będziecie gotowi poproście nauczyciela o gorącą wodę.
Potrzebujecie  sześć kubeczków, na każdym trzeba przykleić papierową  etykietkę.

Wykonajcie etykiety : czyli z kartki papieru wytnijcie prostokąty o wymiarach 1cm na  2 cm.

Etykietka z napisem proszek do prania-1kubeczek,

Etykieta z napisem soda- 2 kubeczek,

Etykieta z napisem  cola- 3 kubeczek 

Etykieta z napisem woda- 4 kubeczek,

Etykieta z napisem cytryna- 5 kubeczek

Etykieta z napisem szampon- 6 kubeczek

Etykiety przyklejcie do kubeczków taśmą klejącą. Do każdego kubeczka należy dodać  3 ml  wody. Przygotowane kubeczki zgłoście nauczycielowi.
Słomkę zanurz w wyciągu z czerwonej kapusty, zatkaj palcem górny wlot słomki i przenieś płyn do wybranego kubeczka z nr 1-6.

Dla sprawozdawcy

Materiały:

Co przyniósł badacz1?…………………………………………………..

Co przyniósł  badacz 2?……………………………………………………

Co przyniósł badacz 3 ?………………………………………………

 

Testowane środowiska

 kolor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawozdawco uzupełnij  zdania

Wykorzystujemy …………………........do badania odczynu środowiska. Środowisko kwaśne zmienia zabarwienie wyciągu na  ……………………… Środowisko zasadowe zmienia zabarwienie na zielone a czasami nawet żółte.