Propozycja zajęć pozalekcyjnych „Czy szklanka może sama się napełnić”
Uczniowie obserwują jak tlen podtrzymuje spalanie, oraz zmiany ciśnienia gazów.
Uczestnicy mają nabyć umiejętność stawiania pytań otwartych, stanowiących podstawę postawy badawczej ucznia, oraz rozbudzić ich zainteresowania przedmiotami przyrodniczymi.
W przeciwieństwie do modelu tradycyjnej lekcji, zajęcia powinny być zdominowane aktywnością uczniów. Natomiast nauczyciel ma na zajęciach wspierać pomysłowość ucznia, motywuje do poszukiwań nowych rozwiązań, dba o bezpieczeństwo uczniów. Dlatego uczestnicy pracują w zespołach wg przypisanych ról; koordynatora, badacza, sprawozdawcy. Istotna jest tu ZASADA RÓWNOŚCI- „Bez względu jaką rolę pełnię w zespole wszyscy jesteśmy równie ważni”.
Rolą koordynatora jest czuwanie nad współpracą członków grupy. W sytuacji konfliktowej decyzja koordynatora jest ostateczna i pozostali członkowie zespołu powinni ją uszanować. Koordynator decyduje o kolejności działań pamiętając jednocześnie by każdy uczestnik grupy wiedział nad jakim zadaniem pracuje zespół. W sytuacjach trudnych to koordynator zgłasza konieczność skorzystania z wsparcia nauczyciela.
Rola badacza polega na wykonywaniu zadań zleconych prze koordynatora np. przyniesienie niezbędnych materiałów ze stoliczka zbiorczego. Badacze decydują w jaki sposób wykonają zadanie oraz dbają o czystość stanowiska.
Rola sprawozdawcy to wypełnienie karty sprawozdawczej według wskazówek nauczyciela.
Organizacja zajęć :
Nauczyciel przygotowuje stolik z materiałami niezbędnymi do wykonania zadań.
Szklanka, miseczka, naczynie pomiarowe, świeczka,
Nauczyciel przekazuje instrukcje dla sprawozdawcy i koordynatora:
Do sprawozdawcy
Celem sprawozdawcy jest spisanie jak najwięcej informacji w jak najbardziej krótkiej formie tym razem zastosujemy rysunek i tabelę.
Wpisz imię i nazwisko każdego członka zespołu oraz materiał, który przyniósł ze stolika.
Na rysunku przedstaw zestaw przygotowany do wykonania doświadczenia. W tabelce odnotuj co zaobserwowaliście przy kolejnych próbach.
Do koordynatora
Do naczynia miarowego nalej 10 ml wody, wodę przelej do miseczki. Świeczkę ostrożnie połóż na środku miseczki i poproś nauczyciela o jej zapalenie . Ostrożnie przykryj świeczkę szklanką. Markerem na szklance oznacz poziom wody .
Czynności powtarzaj zwiększając ilość wody o kolejne 10 ml, aż do momentu gdy szklanka wody już nie przyjmie .

Ostatnie 5 minut zajęć to wspólne odpowiedzi na zapisane pytania.