Zadzwoń: 58 340 41 10 | E-mail: sekretariat@.archiwum..archiwum.pcen.gda.pl Akredytacja Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr 74/2020 z dnia 12.08.2020r.
Solidarni z Ukrainą 70-lecie CEN w Gdańsku
Pomorskie.eu Pomorskie w Unii

Ciecz nienewtonowska

Rozbudzamy kreatywność uczniów. Jak skonstruować pomost by piłeczka wpadła w kreślone miejsce z odpowiednią prędkością. To wyzwanie angażujące ucznia w każdym wieku, dla starszych warto rozszerzyć zadanie o pomiar prędkości. Uczniowie wykonują ciecz nienewtonowską sprawdzają jej właściwości za pomocą dotyku, a następnie mają zwrócić uwagę jak zachowa się ciecz w kontakcie z piłeczką. Zespoły uczniowskie mają pomosty o różnym nachyleniu więc z uwagą obserwują efekty doświadczeń zanim sprecyzują ocenę koleżeńską. Ocena koleżeńska jest wystawiana przez zespół dla innego zespołu.

Dziś sprawdzicie czym jest tak zwana ciecz nieniutonowska. Należy zmieszać ze sobą wodę i mąkę ziemniaczaną w stosunku 1:1.  Zbudujcie  pomost po którym do cieczy nieniutonowskiej stoczy się piłeczka. Pamiętajcie by pomost umożliwił spadek piłeczki z wysokości. Do budowy pomostu macie tekturowe i plastikowe podstawy, patyczki szaszłykowe  kartki papieru i taśmę, plastelinę

Co zwróciło waszą uwagę podczas 3 prób

1……………………………………………………………………………………..

2…………………………………………………………………………………….

3………………………………………………………………………………………

Ocena koleżeńska

Pytania :

1 Na ile stabilna jest konstrukcja pomostu....................

2 Co ma wpływ na prędkość piłeczki

3 Czy piłeczka tonie w cieczy nieniutonowskiej

 

Podobało nam się………………………………….

Można było zrobić inaczej………………………………………….

 

IMG_20180412_125329
IMG_20180412_131316
IMG_20180412_131316
brak autora