Treści nauczania – klasa I szkoły podstawowej (wybór)
Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi
Uczeń kończący klasę I:
1) (…) wie, że warto być odważnym, mądrym i pomagać potrzebującym (…).
Treści nauczania – wymagania szczegółowe na koniec III klasy szkoły podstawowej (wybór)
Uczeń kończący klasę III:
1) odróżnia dobro od zła, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym; nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym;
4) jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.; wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa;
7) (…) orientuje się w tym, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości, w której mieszka, dla Polski i świata.
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO – II etap edukacyjny
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
- Analiza i interpretacja historyczna
Uczeń (…) porządkuje informacje z różnych źródeł oraz selekcjonuje je; stawia pytania dotyczące przyczyn i skutków analizowanych historycznych i współczesnych wydarzeń.
- Zainteresowanie problematyką społeczną
Uczeń ma nawyk dociekania w kontekście społecznym – zadaje pytania „dlaczego jest tak, jak jest?” i „czy mogłoby być inaczej?” oraz próbuje odpowiedzieć na te pytania.
- Współdziałanie w sprawach publicznych
Uczeń współpracuje z innymi – planuje, dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
- Problemy ludzkości. Uczeń:
1) wyjaśnia, co oznacza powiedzenie „świat stał się mniejszy” i wskazuje przyczyny tego zjawiska;
4) opowiada o przejawach nędzy na świecie oraz formułuje własną opinię o działaniach pomocowych podejmowanych przez państwa lub organizacje pozarządowe;
5) wyjaśnia na przykładach przyczyny i następstwa konfliktów zbrojnych na świecie.
Zalecane warunki i sposób realizacji
Zadaniem szkoły jest kształtowanie u uczniów następujących postaw:
- zaangażowanie w działania obywatelskie: uczeń angażuje się w działania społeczne;
- wrażliwość społeczna: uczeń dostrzega przejawy niesprawiedliwości i reaguje na nie;
- odpowiedzialność: uczeń podejmuje odpowiedzialne działania w swojej społeczności, konstruktywnie zachowuje się w sytuacjach konfliktowych;
- poczucie więzi: uczeń odczuwa więź ze wspólnotą lokalną, narodową, europejską i globalną;
- tolerancja: uczeń szanuje prawo innych do odmiennego zdania, sposobu zachowania, obyczajów i przekonań, jeżeli nie stanowią one zagrożenia dla innych ludzi; przeciwstawia się przejawom dyskryminacji.
HISTORIA – III etap edukacyjny
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
- Analiza i interpretacja historyczna
Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski; (…) wyjaśnia związki przyczynowo-skutkowe analizowanych wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych; wyjaśnia znaczenie poznawania przeszłości dla zrozumienia świata współczesnego.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
- Wielkie odkrycia geograficzne. Uczeń:
16.2. ocenia wpływ odkryć geograficznych na życie społeczno-gospodarcze i kulturowe Europy oraz dla Nowego Świata.
- Rozwój cywilizacji przemysłowej. Uczeń:
- 2. podaje przykłady pozytywnych i negatywnych skutków procesu uprzemysłowienia, w tym dla środowiska naturalnego;
- Europa i świat w XIX w. Uczeń:
- 3. wyjaśnia przyczyny i sytuuje w przestrzeni kierunki oraz zasięg ekspansji kolonialnej państw europejskich w XIX w.;
- 4. ocenia pozytywne i negatywne skutki polityki kolonialnej z perspektywy europejskiej oraz kolonizowanych społeczności i państw.
- Europa i świat na przełomie XIX i XX w. Uczeń:
- 1. przedstawia skutki przewrotu technicznego i postępu cywilizacyjnego, w tym dla środowiska naturalnego;
- 2. charakteryzuje przyczyny i następstwa procesu demokratyzacji życia politycznego.
HISTORIA – IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór):
- Analiza i interpretacja historyczna
Uczeń analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epoki i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego (…).
III. Tworzenie narracji historycznej
Uczeń tworzy narrację historyczną w ujęciu przekrojowym lub problemowym; dostrzega problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego; dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje pozyskane informacje z różnych źródeł wiedzy.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
- Świat po II wojnie światowej. Uczeń:
- 5. sytuuje w czasie i przestrzeni proces dekolonizacji oraz ocenia jego następstwa, uwzględniając rolę ONZ;
- 11. opisuje zmiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej.
HISTORIA – IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór):
- Analiza i interpretacja historyczna
Uczeń analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epoki i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego (…).
III. Tworzenie narracji historycznej
Uczeń tworzy narrację historyczną w ujęciu przekrojowym lub problemowym; dostrzega problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego; dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje pozyskane informacje z różnych źródeł wiedzy.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
III. Dzieje nowożytne
- Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń:
- 3. ocenia wpływ odkryć geograficznych i ekspansji kolonialnej na życie gospodarcze i kulturowe Europy;
- 4. ocenia długofalowe konsekwencje wielkich odkryć geograficznych dla Ameryki, Azji, Afryki.
- Wiek XIX
- Europa i świat w XIX w. Uczeń:
- 3. opisuje zasięg i ekspansję kolonialną Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Rosji i Stanów Zjednoczonych;
- 4. analizuje polityczne, gospodarcze i społeczne przyczyny oraz następstwa podbojów kolonialnych państw europejskich w Azji, Afryce.
- Wiek XX
- Europa i świat w okresie rywalizacji ZSRR i Stanów Zjednoczonych. Uczeń:
- 7. wyjaśnia cele utworzenia ONZ i charakteryzuje jego rolę w rozwiązywaniu problemów współczesnego świata.
- Rozpad systemu kolonialnego. Uczeń:
- 1. opisuje główne etapy procesu dekolonizacji Azji i Afryki, z uwzględnieniem Indii oraz Indochin;
- 2. opisuje zmiany na politycznej mapie świata w wyniku procesu dekolonizacji;
- 3. ocenia polityczne i społeczno-gospodarcze skutki procesu dekolonizacyjnego.
- Przemiany cywilizacyjne w drugiej połowie XX wieku. Uczeń:
- 2. rozpoznaje charakterystyczne cechy kultury masowej i elitarnej oraz przemiany obyczajowe drugiej połowy XX w.;
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE – III etap edukacyjny
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
- Wykorzystanie i tworzenie informacji
Uczeń znajduje i wykorzystuje informacje na temat życia publicznego; wyraża własne zdanie w wybranych sprawach publicznych i uzasadnia je; jest otwarty na odmienne poglądy.
- Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów
Uczeń rozpoznaje problemy najbliższego otoczenia i szuka ich rozwiązań.
III. Współdziałanie w sprawach publicznych
Uczeń współpracuje z innymi – planuje, dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich.
- Znajomość zasad i procedur demokracji
Uczeń (…) wyjaśnia znaczenie indywidualnej i zbiorowej aktywności obywateli.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
- Udział obywateli w życiu publicznym. Uczeń:
- 3. przedstawia przykłady działania organizacji pozarządowych i społecznych (…) i uzasadnia ich znaczenie dla obywateli;
- 4. wyjaśnia, podając przykłady, jak obywatele mogą wpływać na decyzje władz na poziomie lokalnym, krajowym, europejskim i światowym;
- 5. opracowuje – indywidualnie i w zespole – projekt uczniowski dotyczący rozwiązania jednego z problemów społeczności szkolnej lub lokalnej i w miarę możliwości go realizuje (np. jako wolontariusz).
- Naród i mniejszości narodowe. Uczeń:
- 3. wymienia mniejszości narodowe i etniczne oraz grupy migrantów (w tym uchodźców) żyjące obecnie w Polsce i przedstawia przysługujące im prawa, na podstawie samodzielnie zebranych materiałów charakteryzuje jedną z tych grup (jej historię, kulturę, obecną sytuację).
- Patriotyzm dzisiaj. Uczeń:
- 4. uzasadnia, że można równocześnie być Polakiem, Europejczykiem i członkiem społeczności światowej;
- 5. rozważa, odwołując się do historycznych i współczesnych przykładów, w jaki sposób stereotypy i uprzedzenia utrudniają dziś relacje między narodami.
- Państwo i władza demokratyczna. Uczeń:
- 6. wyjaśnia, czym są prawa człowieka i uzasadnia ich znaczenie we współczesnej demokracji.
- Współpraca i konflikty międzynarodowe. Uczeń:
- 1 wyjaśnia, czym zajmuje się ONZ, jej najważniejsze organy (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny) i wybrane organizacje międzynarodowe;
- 2 wskazuje na mapie miejsca najpoważniejszych konfliktów międzynarodowych; omawia przebieg i próby rozwiązania jednego z nich.
- Problemy współczesnego świata. Uczeń:
- 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia na przykładach, na czym polega ich współzależność;
- 2. uzasadnia potrzebę pomocy humanitarnej i angażuje się (w miarę swoich możliwości) w działania instytucji (także pozarządowych), które ją prowadzą;
- 3. wyjaśnia, odwołując się do przykładów, na czym polega globalizacja w sferze kultury, gospodarki i polityki; ocenia jej skutki;
- 4 rozważa, jak jego zachowania mogą wpływać na życie innych ludzi na świecie (np. oszczędzanie wody i energii, przemyślane zakupy);
- 5. ocenia sytuację imigrantów i uchodźców we współczesnym świecie;
- Etyka w życiu gospodarczym. Uczeń:
- 1 przedstawia zasady etyczne, którymi powinni się kierować pracownicy i pracodawcy; wyjaśnia, na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE – IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
- Wykorzystywanie i tworzenie informacji
Uczeń znajduje i wykorzystuje informacje na temat sposobu, w jaki prawo reguluje życie obywateli; wyraża własne zdanie w wybranych sprawach na różnych forach publicznych i uzasadnia je; jest otwarty na odmienne poglądy (…).
III. Współdziałanie w sprawach publicznych
Uczeń współpracuje z innymi – planuje, dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich; sprawnie korzysta z procedur i możliwości, jakie stwarzają obywatelom instytucje życia publicznego; zna i stosuje zasady samoorganizacji i samopomocy.
- Znajomość praw człowieka i sposób ich ochrony
Uczeń wyjaśnia podstawowe prawa człowieka, rozpoznaje przypadki ich naruszania i wie, jak można je chronić.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
- Prawa człowieka. Uczeń:
- 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
- 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;
- 4. znajduje w środkach masowego przekazu (w tym w Internecie) informacje o przypadkach łamania praw człowieka na świecie;
- 5. bierze udział w debacie klasowej, szkolnej lub internetowej na temat wolności słowa lub innych praw i wolności;
- Ochrona praw i wolności. Uczeń:
- 4. przedstawia na przykładach działania podejmowane przez ludzi i organizacje pozarządowe broniące praw człowieka; w miarę swoich możliwości włącza się w wybrane działania (np. podpisuje apel, prowadzi zbiórkę darów);
- 5. rozpoznaje przejawy rasizmu, szowinizmu, antysemityzmu i ksenofobii; uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się im oraz przedstawia możliwości zaangażowania się w wybrane działania na rzecz równości i tolerancji;
- 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE – IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
- Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów
Uczeń rozpoznaje problemy w skali lokalnej, krajowej, europejskiej czy globalnej oraz szuka ich rozwiązania. Rozumie złożoność problemów społecznych i politycznych; dostrzega perspektywy różnych uczestników życia publicznego.
- Dostrzeganie współzależności we współczesnym świecie
Uczeń przedstawia związki miedzy swoim życiem a sytuacją swojej społeczności lokalnej, sytuacją Polski, Europy i świata. Wyjaśnia złożoność zjawisk społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych. Uwzględnia perspektywę globalną w interpretacji tych zjawisk.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
- Zmiana społeczna. Uczeń:
- 5. charakteryzuje wybrany ruch społeczny, np.: Solidarność, ruch niepodległościowy non-violence Mahatmy Gandhiego, ruch praw obywatelskich Martina L. Kinga, ruch na rzecz ochrony środowiska naturalnego, ruch emancypacji kobiet.
- Naród, ojczyzna i mniejszości narodowe. Uczeń:
- 5. rozpoznaje przejawy ksenofobii, antysemityzmu, rasizmu i szowinizmu i uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się tym zjawiskom.
- Procesy narodowościowe i społeczne we współczesnym świecie. Uczeń:
- 3. wyjaśnia, dlaczego w Europie integracja imigrantów z krajów pozaeuropejskich rodzi trudności; ocenia sytuację imigrantów w Polsce;
- 4. omawia na przykładach przyczyny i sposoby rozwiązywania długotrwałych konfliktów między narodami;
- 5. omawia przyczyny i skutki konfliktów społecznych w krajach Afryki, Azji, Ameryki Południowej i Środkowej.
- Kultura i pluralizm kulturowy. Uczeń:
- 3 rozpoznaje najważniejsze cechy kultury wskazanej społeczności;
- 8. rozróżnia tolerancję od akceptacji, ocenia ich znaczenie dla życia społecznego.
- Edukacja w XXI wieku. Uczeń:
- 1. przedstawia rolę szkoły i edukacji nieformalnej we współczesnym społeczeństwie informacyjnym.
- Społeczeństwo obywatelskie. Uczeń:
- 4. opisuje formy aktywności obywateli w ramach społeczności lokalnej, regionu, państwa oraz na poziomie globalnym; w miarę możliwości uczestniczy w wybranym działaniu.
- Opinia publiczna. Uczeń:
- 2. wskazuje przykłady wpływu opinii publicznej na decyzje polityczne.
- Środki masowego przekazu. Uczeń:
- 1. wyjaśnia, jakimi zasadami etycznymi powinny się kierować media i ocenia przykłady kontrowersyjnych działań dziennikarzy i mediów.
- Demokracja – zasady i procedury. Uczeń:
- 1. opisuje wartości będące fundamentem współczesnej demokracji; podaje różne sposoby rozumienia wolności, równości i sprawiedliwości.
- Prawa człowieka. Uczeń:
- 2. przedstawia argumenty na rzecz uniwersalności praw człowieka i przeciw niej;
- 3 rozróżnia prawa i wolności osobiste, polityczne oraz ekonomiczne, społeczne i kulturalne; wskazuje, do której generacji należą poszczególne prawa.
- Światowy i europejski system ochrony praw człowieka. Uczeń:
- 5. analizuje z punktu widzenia międzynarodowych standardów praw człowieka przypadki naruszenia praw człowieka i wolności w różnych państwach;
- 17. opisuje i ocenia działania wybranych organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka.
- Polityka zagraniczna. Uczeń:
- 4. przedstawia działania Polski w dziedzinie pomocy rozwojowej;
- 5. charakteryzuje relacje Polski z wybranymi państwami, na podstawie samodzielnie zabranych informacji.
- Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym. Uczeń:
- 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
- 4. przedstawia wzajemne zależności pomiędzy krajami Północy i Południa w dziedzinach polityki, ekonomii, kultury i ekologii;
- 5. wskazuje i wyjaśnia przyczyny konfliktów zbrojnych we współczesnym świecie;
- 6. rozważa możliwości przeprowadzenia akcji humanitarnych, współpracy rozwojowej i innych interwencji pokojowych na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi, oceniając ich skuteczność i aspekty moralne;
- 7. wymienia konflikty, którym towarzyszy terroryzm, wyjaśnia ich przyczyny oraz motywy i sposoby działania terrorystów (…);
- 8. przedstawia inicjatywy na rzecz pokoju, demokracji i praw człowieka (w tym działania laureatów Pokojowej Nagrody Nobla).
- Globalizacja współczesnego świata. Uczeń:
- 1. przedstawia wieloaspektowy charakter procesów globalizacji (polityka, gospodarka, kultura, komunikacja, ekologia);
- 2. ocenia rolę wybranych państw oraz instytucji o zasięgu globalnym (organizacji, korporacji, mediów) w procesach globalizacyjnych;
- 3. rozważa racje ruchów ekologicznych i alterglobalistycznych oraz racje ich przeciwników, formułując własne stanowisko w tej sprawie.
- Systemy bezpieczeństwa i współpracy. Uczeń:
- 2. opisuje cele i metody działania ONZ oraz kompetencje jej organów (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości, Rada Gospodarcza i Społeczna);
- 3. charakteryzuje krótko działanie następujących organizacji: WHO (Światowa Organizacja Zdrowia), ILO (Międzynarodowa Organizacja Pracy), FAO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa), IMF (Międzynarodowy Fundusz Walutowy), IBRD (Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju), WTO (Światowa Organizacja Handlu), UNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury), UNIDO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Rozwoju Przemysłowego), IAEA (Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej), UNICEF (Fundusz Narodów Zjednoczonych Pomocy Dzieciom), UNHCR (Wysoki Komisarz Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców).
Zalecane warunki i sposób realizacji
Zajęcia z wiedzy o społeczeństwie kształtują u uczniów następujące postawy:
- zaangażowanie w działania obywatelskie – uczeń angażuje się w działania społeczne i obywatelskie;
- wrażliwość społeczna – uczeń dostrzega przejawy niesprawiedliwości i reaguje na nie;
- odpowiedzialność – uczeń podejmuje odpowiedzialne działania w swojej społeczności, konstruktywnie zachowuje się w sytuacjach konfliktowych;
- poczucie więzi – uczeń odczuwa więź ze wspólnotą lokalną, narodową, europejską i globalną, rozumie, na czym polega otwarty patriotyzm obywatelski;
- tolerancja – uczeń szanuje prawo innych do odmiennego zdania, sposobu zachowania, obyczajów i przekonań, jeśli nie stanowią one zagrożenia dla innych ludzi.
- przeciwstawia się przejawom dyskryminacji.
Aby to umożliwić, szkoła powinna zapewnić takie warunki, by uczniowie:
- mieli dostęp do różnych źródeł informacji i różnych punktów widzenia;
- wykorzystywali zdobywane wiadomości i umiejętności obywatelskie w życiu codziennym;
- uczyli się planować i realizować uczniowskie projekty edukacyjne;
- brali udział w dyskusjach i debatach na forum klasy, szkoły i w innych sytuacjach społecznych;
- pracowali nad rozwiązywaniem wybranych problemów swego otoczenia i szerszych społeczności;
- mieli realny wpływ na wybrane obszary życia szkoły, m.in. w ramach samorządu uczniowskiego;
- brali udział w życiu społeczności lokalnej;
- nawiązywali kontakty i współpracowali z organizacjami społecznymi i instytucjami publicznymi;
- uczestniczyli w obywatelskich kampaniach i działaniach oraz korzystali z różnych form komunikowania się w sprawach publicznych;
- budowali swoje poczucie wartości i sprawstwa w życiu społecznym oraz zaufanie do innych.