REEMIGRANCI w polskiej szkole ... jednej stronie niewidoczni, bo posiadający polskie obywatelstwo i często dość dobrze mówiący po polsku, z drugiej strony potrzebujący wsparcia podobnego do dzieci cudzoziemskich. Ich także obejmuje szok kulturowy, gdyż wracają do domu, którego nie znają, ponieważ wyjechały z kraju w dzieciństwie lub urodziły się za granicami Polski. Szokowi kulturowemu towarzyszy szok edukacyjny, bo placówki, do których uczęszczali wcześniej, nie są podobne do naszych szkół i panują w nich inne zasady. Dodatkowo język polski, którym się posługują, nie obejmuje terminologii szkolnej.
Polecam zatem kilka interesujących publikacji z tego obszaru, a wkrótce zapraszam na webinarium.
- Grzymała_Durlik_Szydłowska_Wyzwania językowe dzieci powracających
- (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji
- Kierunek +48. Powroty do domu.
- Wsparcie_ucznia_powracajacego (247.49 KB)
- Reemigracja w polskiej szkole_bibliografia (16.34 KB)
Sylwia Kilanowska-Męczykowska