Współczesne społeczeństwa coraz częściej doświadczają konsekwencji zjawiska migracji. Jest ono również dostrzegalne w szkołach
i przedszkolach, w których często pojawiają się uczniowie cudzoziemscy. Ich nauczanie wymaga nie tylko konkretnych rozwiązań instytucjonalnych, ale także dobrze przygotowanej kadry. Projekt „Model kształcenia nauczycieli do pracy w warunkach różnorodności” miał na celu lepsze dostosowanie programu studiów pedagogicznych do nowych wyzwań.
„Model kształcenia nauczycieli do pracy w warunkach różnorodności” to tytuł grantu realizowanego przez pracowników Wydziału Nauk Humanistycznych i Informatyki Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku we współpracy z Západočeská Univerzita v Plzni (University of West Bohemia in Pilsen). Celem przedsięwzięcia było wypracowanie modelu kształcenie w warunkach inter- i wielokulturowych. Zespoły z Polski i Czech, po przeprowadzeniu rozmów z nauczycielami, dyrektorami szkół, uczniami z rodzin migracyjnych i ich rodzicami, przygotowały wnioski z badań i wytyczne do dalszych działań służących wsparciu zarówno uczniów, jak i nauczycieli.