Zadzwoń: 58 340 41 10 | E-mail: sekretariat@.archiwum..archiwum.pcen.gda.pl Akredytacja Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr 74/2020 z dnia 12.08.2020r.
Solidarni z Ukrainą 70-lecie CEN w Gdańsku
Pomorskie.eu Pomorskie w Unii

Dla psychologa i pedagoga

Psycholodzy i pedagodzy odgrywają ważną rolę w przygotowaniu szkoły na przyjęcie uczniów z doświadczeniem migracji. To oni wspierają też wychowawców podstawowym zadaniu, jakim jest zapewnienie poczucia bezpieczeństwa nowo przybyłym uczniom.

Poniżej umieszczam pliki, które pomogą psychologom i pedagogom w budowaniu środowiska przyjaznego uczniom z doświadczeniem migracji: 

  • Rekomendacje CEO w ramach pakietu eksperckiego: "Jak rozmawiać o wielokulturowości w szkole?"

ceo_moc-kultur_pedagog_www_0 (560.8 KB)

  • "Szkoła integracji międzykulturowej" -model opracował zespół ekspertek-psycholożek międzykulturowych Marta Piegat-Kaczmarczyk i Zuzanna Rejmer.

Szkoła Integracji Międzykultuorowej (2.76 MB)

  • "Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży" pod redakcją Kazimiery Krakowiak/ ORE 2017- Rozdział 6. Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowywania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży odmiennych językowo i kulturowo.

ORE_diagnoza (9.44 MB)

  •   "One są wśród nas. Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności". ORE 2013.

ORE_diagnoza_psychologiczna_wielokulturowosc i wielojeycznosc (1.56 MB)

 

Sylwia Kilanowska-Męczykowska