Definicja
Edukacja globalna stawia sobie za cel kształtowanie świata bardziej sprawiedliwego i przyjaznego dla wszystkich jego mieszkańców.
U jej podstaw leżą wartości: godność, sprawiedliwość, solidarność, równość, pokój, wolność.
Kształtuje postawy: odpowiedzialności, szacunku, uczciwości, otwartości, odpowiedzialności, osobistego zaangażowania i gotowości do uczenia się oraz rozwija umiejętności: dostrzegania
i rozumienia współzależności, krytycznego myślenia, praktycznego wykorzystywania wiedzy, podejmowania świadomych decyzji, współpracy i empatii.
Obejmuje między innymi zagadnienia globalizacji i istoty współzależności globalnych, różnorodności świata, praw człowieka, zrównoważonego rozwoju i konfliktów – w kontekście globalnym.
Definicja edukacji globalnej wypracowana w 2010 roku przez międzysektorowy zespół złożony z przedstawicieli m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, ośrodków doskonalenia nauczycieli, uczelni wyższych i organizacji pozarządowych.
Edukacja globalna jest Edukacja globalna NIE jest
- sposobem przedstawiania treści obecnych w innych dziedzinach;
- zadawaniem pytań o świat i zachodzące w nim zmiany;
- rozwojem umiejętności;
- wyposażeniem w wiedzę, umiejętności i postawy;
- łączeniem spraw globalnych z naszym codziennym życiem;
- pokazywaniem zależności miedzy życiem ludzi w krajach Północy i Południa.
Edukacja globalna NIE jest
- nowym, dodatkowym przedmiotem;
- omawianiem tematów zbyt trudnych dla uczniów;
- podawaniem prostych rozwiązań na złożone problemy;
- analizowaniem problemów bez osobistego zaangażowania w ich rozwiązywanie;
- przytaczaniem statystyk i faktografii.