Działania teatralne połączone z twórczością plastyczną mogą wesprzeć nauczycieli języka polskiego w trudnej pracy przybliżania uczniom literatury.
Teatroteka Szkolna przygotowała zestaw ciekawych materiałów, a wśród nich między innymi:
Nikolett Gábri: Magia tworzenia – praca z wierszem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego pt. „Biała magia"
Podczas zajęć uczniowie potraktują wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego jako instrukcję do tworzenia plastycznych kolaży. W serii działań plastycznych i analitycznych skupią się na tym, jak środkami językowymi zostały zbudowane obrazy i nastrój wiersza.
Anna Zalewska-Uberman: Zakochany jest jak… trup? Na podstawie sonetu Jana Andrzeja Morsztyna
Uczniowie potraktują barokowy tekst jako instruktaż do zbudowania teatralnej lalki i odegrają mikroscenki z jej udziałem. Zajęcia będą też dla nastolatków okazją do rozmowy o zakochaniu i różnych wizjach tego uczucia.
Kamilla Kiermasz: W tym szaleństwie jest… sens. Kreacja świata w „Szewcach" Witkacego
Podczas zajęć dotyczących „Szewców" uczniowie będą starali się zrozumieć istotę groteski, budując galerię figur dziwnych a' la Witkacy. Od ich odczytania dramatu zależy, jakie powstaną postacie – demoniczne, zabawne, odrażające…?
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z romantyczną kategorią grozy na przykładzie ballad Adama Mickiewicza. Konspekt można wykorzystać do analizy jednej wybranej ballady lub do pracy z kilkoma tekstami.
Kamilla Kiermasz: "Otom ja sam jak drzewo zwarzone od kiści”. Przyglądamy się Kordianowi
Uczniowie, eksplorując metaforę drzewa, spróbują zbudować charakterystykę bohatera dramatu Juliusza Słowackiego. Zastanowią się także nad analogiami i różnicami pomiędzy współczesnymi młodymi ludźmi a ich rówieśnikami w dobie romantyzmu.
Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska: Kleksografia – czyli tworzenie opowieści
Podczas zajęć uczniowie tworzą własne historie inspirowane motywami ze spektaklu i opowiadają je za pomocą typowych dla teatru form: monologu, dialogu i piosenki.
Aleksandra Drzazga: Bohaterowie z getta – „Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall
Podczas zajęć uczniowie przyglądają się bohaterom reportażu Hanny Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”. W toku rozmów w grupach zastanawiają się nad kluczowymi dla nich wydarzeniami i wartościami, które kierowały ich postępowaniem. Następnie każdy tworzy pracę plastyczną – pudełko pamięci o bohaterze.
Podczas zajęć uczniowie rozmawiają na temat roli fotografii w pracy Ryszarda Kapuścińskiego. Podstawą do tego są cytaty pochodzące m.in. z „Podróży z Herodotem". Zanim jednak uczniowie przyjrzą się opiniom autora, sami będą mieli okazje wykonać zdjęcia inspirowane hasłami zaczerpniętymi z tego reportażu.
Zanim recytator stanie na scenie, by zaprezentować tekst, czeka go kilkuetapowa praca nad nim. Ten scenariusz pomoże uczniom pogłębić interpretację utworu oraz zrozumieć, czym jest sytuacja nadawcza w recytacji. Do tego celu wykorzystuje do pracy metaforę pocztówki – pozwala zastanowić się nad tym, kim jest nadawca i adresat tekstu, określić miejsce, z którego nadawca mówi i moment, w jakim się to wydarza.
Malina Barcikowska: Analiza mitu o Narcyzie
Podczas zajęć uczniowie przyglądają się sytuacji Narcyza pochylającego się nad wodą i kontemplującego własne odbicie. Spojrzą na doświadczenie bohatera mitu z zewnątrz i zastanowią się nad relacją bohatera ze sobą i otoczeniem, tworząc memy.
Weronika Łucyk: Tropem fortepianu Chopina
Punktem wyjścia do pracy nad „Fortepianem Chopina" Cypriana Kamila Norwida jest wspólne słuchanie utworów kompozytora i poszukiwanie w nich obrazów. Następnie uczniowie potraktują wiersz jak album obrazów i zastanowią się, jaką drogę przeszedł tytułowy fortepian.
Podczas lekcji uczniowie pracują z dwoma utworami: „Antygoną" Sofoklesa i „Antygoną w Nowym Jorku" Janusza Głowackiego. Uczestnicy szukają motywów łączących oba utwory. Zajęcia pozwalają się przyjrzeć konstrukcji dramatu antycznego i poszukać jej elementów we współczesnym tekście.
Marta Knopik: Sennik współczesny (na podstawie fraszki Jana Kochanowskiego „Do snu")
Zajęcia stanowią okazję do podjęcia refleksji nad znaczeniem, specyfiką i funkcjonowaniem snu, a więc nad zagadnieniem, które od wieków frapuje filozofów, medyków i poetów. Droga zmierzenia się z tematem powiedzie uczestników poprzez obserwacje własnych snów, twórcze przetwarzanie doświadczeń i obserwacji, refleksje nad śnieniem oraz dyskusję wokół fraszki Jana Kochanowskiego „Do snu”.
Marta Knopik: Siostry. Na podstawie „Balladyny" Juliusza Słowackiego
Scenariusz skupia się na postaciach Aliny i Balladyny oraz na łączącej ich relacji. Punktem wyjścia do pracy jest lektura fragmentów z udziałem sióstr. Uczniowie poszukają w ciele skojarzeń z postawą obu bohaterek, a następnie zbiorą wrażenia dotyczące każdej z nich w formie kolażu – w ten sposób powstanie galeria dotycząca Aliny i Balladyny.
Warto odwiedzić Teatrotekę Szkolną, bo oferuje ona wiele ciekawych materiałów.
https://teatrotekaszkolna.pl/home/index