Czy stoimy u progu nowej edukacji?
Stoimy u progu gigantycznej zmiany społecznej, którą koronawirus jedynie przyspieszył. Wchodzimy w okres społeczeństwa cyfrowego, gdzie twórcy i użytkownicy Internetu wzajemnie na siebie oddziałują. Jak się odnaleźć w tej sytuacji, jak dostosować nauczanie do pracy online? Czy nowe technologie w środowisku edukacyjnym zmienią podejście do nauki?
Już w listopadzie będziemy debatować podczas VI Ogólnopolskiej Konferencji Edukacyjnej BeZee – Trendy w edukacji 2020. Trzy dni debat, warsztatów, które moderować będą młodzi absolwenci i uczniowie. Przed ich pytaniami staną eksperci, nauczyciele, dyrektorzy i przedstawiciele środowiska edukacyjnego.
Sytuacja kryzysowa nowym początkiem
Wielki kryzys edukacji od lat powoduje, że nauczyciele domagają się cyfryzacji, mniej przeładowanej podstawy programowej i działań związanych z kształceniem młodzieży w aspekcie kompetencji miękkich. Okres pandemii wymusił nauczanie hybrydowe lub zdalne, które obciążone jest wieloma konsekwencjami. Czy mimo wszystko nie jest czas, by edukacja zmieniła swoje oblicze, w masowy sposób zaczęła wykorzystywać nowe technologie w nauczaniu dzieci i młodzieży. Każdy kryzys wywołuje niespodziewane skutki, ale może też być szansą na lepsze przystosowanie się do otaczającej sytuacji i zmian systemowych.
„Nie zmarnujmy tego kryzysu” to jeden z tytułów, który przedstawi prof. Lech Mankiewicz, nauczyciel fizyki i naukowiec z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.
Podczas debat będziemy skupiać się także nad wypracowaniem rozwiązań związanych z nauką i wykorzystaniem nowych technologii w czasie pandemii – jak wdrażać małe i duże strategie cyfrowej zmiany w codziennej pracy szkoły. Edukacja stoi przed wielkim wyzwaniem, musimy na nią spojrzeć z zupełnie innej perspektywy. Nauczanie zdalne to jedno, ale istotną kwestią jest podtrzymywanie relacji między równieśnikami i nauczycielem. Relacje powinny opierać się na obopólnym zaufaniu, aby nikt nie bał się zadawać trudnych pytań lub na nie odpowiadać – tłumaczy Anna Zielińska-Fedoruk z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości.
Tematyka warsztatów w tym roku wiązać się będzie z rolą i możliwościami zdalnych narzędzi w nauce online. Czy edukacja hybrydowa i odwrócona lekcja są strategią wyłącznie na czas pandemii, czy mogą z powodzeniem funkcjonować niezależnie od formy działania szkoły? W jaki sposób realizować tematy z nauk ścisłych – chemii i fizyki, z wykorzystaniem wideo i interaktywnych pomocy? I od czego właściwie zacząć? Dodatkowo spróbujemy odpowiedzieć, czy i jak technologia wpływa na sferę relacji międzyludzkich, zwłaszcza uczniów i uczennic. Co to znaczy integracja klasy i dlaczego warto o nią dbać. Jak wykorzystać zdobycze technologii i jak uczynić z nich sprzymierzeńca w omawianym zakresie.
Konferencja BeZee to przestrzeń do rozmów, dyskusji i wymiany doświadczeń. Jest zogniskowana na szukanie płaszczyzn porozumienia między reprezentantami środowisk związanych z edukacją, samorządem, sektorem prywatnym oraz organizacjami pozarządowymi. Łączenie środowisk i realny dialog zapewnia również udział przedstawicieli i przedstawicielek Generacji Z na równych zasadach.
Organizatorami wydarzenia są: Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
Szczegóły dotyczące wydarzeń oraz prelegentów dostępne na: www.bezee.pl
PROGRAM KONFERENCJI:
18.11.2020 (środa): SYTUACJA KRYZYSOWA NOWYM POCZĄTKIEM? - NOWE WYZWANIA EDUKACYJNE
KONFERENCJA
17:10 – Ewa Radanowicz – „Wyzwania? A może możliwości? – dokąd zmierza edukacyjny świat”
17:40 – Einar Värä – The Estonian School System – Our Lessons Learnt
18:30 – Katarzyna Hall – „Czy stoimy u progu nowej edukacji? Jakie pandemia spowodowała zmiany?"
19:00 – dyskusja z pytaniami publiczności
19:30 – zakończenie
MODERATOR: Jan Modrzyński
19.11.2020 (czwartek): TECHNOLOGIA A EDUKACJA – RAZEM CZY OSOBNO?
WARSZTATY:
Dorota Madej, Cortland – "Kreatywna lekcja z iPadem"
Klaudia Stano i Angelika Apanowicz, Fundacja Katalyst Education – "Jak odwrócić chemię i fizykę?"
KONFERENCJA:
17:00 – Anna Stokowska, Algorytmy, efektywność, relacje – o roli AI w nauczaniu
17:30 – Lech Mankiewicz – Nie zmarnujmy tego kryzysu!
18:00 – Oktawia Gorzeńska – Jak wdrażać małe i duże strategie cyfrowej zmiany w codziennej pracy szkoły
18:30 – dyskusja z pytaniami publiczności
19:15 – zakończenie
MODERATORKA: Klaudia Szabelka
20.11.2020 (piątek): EDUKACJA A BIZNES – SZANSE I WYZWANIA
WARSZTATY:
Joanna Wajda, Dom Pokoju – "Czy w dobie nowych technologii potrzebujemy nowych relacji?"
KONFERENCJA:
17:00 - Damian Orzeł – Szkoła i pracodawca – efektywność współpracy w niepewnym świecie
17:30 – Michał Tarnowski – Młodzi i biznes – co daje im szkoła, a co mogą dać szkole?
18:00 – Wojciech Wereszko – Umiejętność pracy zespołowej – kluczowa kompetencja czy przykra konieczność w aspekcie przedsiębiorczości?
18:30 – Agnieszka Tomasik – Idea klasy patronackiej w szkołach średnich
19:00 – dyskusja z pytaniami publiczności
19:30 – zakończenie
MODERATOR: Kacper Falkiewicz
źródło: Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER
Konferencja realizowana jest pod patronatem merytorycznym: